Det kan faktisk lade sig gøre! Flere af os har måske overvejet om vi skulle gøre klimaet en tjeneste og forsøge os med at andet offentligt transportmiddel end fly til Nice eller Marseilles. Anette og Thomas Faarbæk gjorde det, tog toget – og er så tilfredse at de også tænker de vil gøre det en anden gang.

Anette og Thomas havde også en guitar med til Les 4 Moulins. Den skal bruges på franskholdet.

Rejsen til Aix

De to aktionærer bor i Vejen i Syddanmark og fik et lift til Flensborg, hvor de stod på toget til Hamborg. Herfra gik turen til Mannheim, hvor der for anden – og sidste – gang skulle skiftes tog. ”Det passede fint. Vores tog fra Hamburg var 25 minutter forsinket, men heldigvis havde vi 45 min at skifte i, så vi nåede det i god orden,” fortæller Anette.

I Mannheim holdt TGV, lyntoget, der kørte dem helt ned til Aix en Provence. ”På nogle tidspunkter var toget oppe at køre 320 km i timen men kan vist komme op på omkring 400 km i timen,” forklarer Thomas, der havde god tid til at sidde med sin laptop og få lidt arbejde fra hånden. Deres rejse var nemlig en dagstur. Alt i alt tog togturen 14 timer, så der var rigelig tid til at læse, sove, kigge på landskabet eller ordne lidt business.

De ankom til Aix ved 22-tiden og fandt hurtigt deres lejebil. Derfra er der kun en god times kørsel til Cotignac – og en dejlig seng i Les 4 Moulins. ”Vi var trætte men havde haft en god oplevelse. Det var absolut ikke afskrækkende,” siger Anette, der ikke er bekymret for hjemturen.

Der var maskepåbud i det tyske tog.

Ingen rigtig restaurantvogn i TGV

I alt betalte Anette og Thomas 3000 kr. for returbilletterne. De kunne have klaret det med 2400 kr. men flottede sig og købte billetter til 1. klasse. ”Vi fandt ud af at det ikke var ret meget dyrere, og så tænkte vi at det nok var værd at kunne sidde ekstra behageligt,” siger Anette, der forklarer at der hvor oplevelsen ikke helt levede op til forventningerne, var at det ikke var muligt at købe aftensmad på toget i Frankrig.

”Vi havde glædet os til et godt måltid på TGV-toget, men der var kun en cafédisk/barvogn med drikkevarer og lidt snack,” siger hun. Faktisk var der rigtig restaurantvogn på den tyske del af turen, så på hjemturen vil de tage noget mad med til den første del af rejsen i Frankrig.

Nattog eller biltog?

Anette og Thomas undersøgte muligheden for at tage et nattog, men fandt at den rejse, de bestilte var den mest praktiske. ”Men det er klart at hvis man kan finde et passende nattog, sparer man en overnatning, selv om det er dyrere med sove- eller liggevogn,” siger Thomas. Ligeledes kan man muligvis – i hvert fald i sommermånederne – undersøge om der skulle være biltog fra Hamburg til en destination sydpå i Tyskland, Schweiz eller Italien.

 

 

Billedet af TGV-toget er taget af Erich Westendarp og er til fri afbenyttelse.