Velkommen til efterårsudgaven af Mit Franske Slots nyhedsbrev. I dette nummer er der fokus på fællesdagen, hvor de frivillige fra bestyrelse og udvalg mødtes, og ikke mindst på det strategiprojekt, der har været arbejdet på i det seneste år. Nøgleordet både på dagen og i strategien er den frivillige indsats. Læs mere om den samt korte indlæg fra de forskellige udvalg og funktioner.

God læselyst!
Redaktionen

Indholdsfortegnelse

Formandens klumme – Vi lærer af Roskildefestivalen
Nyt fra bestyrelsen – Bestyrelse og udvalgsmedlemmer kickstarter ”La Vie Tranquille – PLUS”
Nyt fra Les 4 Moulins – Velfungerende team på plads i L4M
Nyt fra Kommunikationsudvalget – Ny mulighed for deling af aktionæroplysninger
Nyt fra Bygningsudvalget – La Maison bliver malet i december
Nyt fra Indretningsudvalget – Nyt sengetøj og håndklæder
Nyt fra Parkudvalget – Deltagelse i Fællesmøde


Formandens Klumme

Vi lærer af Roskildefestivalen
Af Kim Folmann, formand

Scenen er sat en solrig efterårsdag på Klarskovgård ved Korsør. Vi er samlet 33 ildsjæle fra Mit Franske Slot, hele bestyrelsen og medlemmer af de forskellige udvalg.

Strategioplægget ”La Vie Tranquille PLUS”, som Karsten Koed og Helge Mørch Jensen præsenterede på Aktionærmødet i april i Odense, skal nu omsættes til konkrete handlinger.

Men dagen kickstartes med et indlæg af Mads Martinussen, som er leder af den frivillige indsats på Roskildefestivalen. Han er inviteret til at fortælle om festivalens erfaringer med frivillige. Erfaringer, som er opbygget gennem 53 år. Hvordan er den frivillige indsats struktureret? Hvordan rekrutterer man 27.000 frivillige år efter år, hvoraf ikke mindre end 3.000 er såkaldte ”ildsjæle”, der er involveret helårs i planlægningen? Hvad er det, som skaber motivation og engagement?

Måske enkelte var mødt frem med en vis skeptisk holdning – hvad kan vi dog i Mit Franske Slot lære af Roskildefestivallen? Ja, så blev al skeptisk holdning efter blot få minutter gjort til skamme.

Det var således slående, hvor struktureret og professionelt Roskildefestivalen koordinerer og tilrettelægger arbejdet med den mange frivillige.

Den helt overordnede konklusion er, at frivillige kræver ledelse – mere ledelse end lønnede medarbejdere. Frivillige er nemlig både ”frie” og ”villige”. Ledelse består i høj grad om at motivere og engagere den enkelte, at skabe trygge og inkluderende sociale fællesskaber, men også af at være meget præcise i forhold til afstemning af de gensidige forventninger. En åben og meget præcis kommunikation og præcis praktisk information er altafgørende. Og ganske slående – i Roskilde taler man ikke om frivilligt arbejde – men om frivillig indsats.

Oplægget ”La Vie Tranquille PLUS” lægger i høj grad op til, at vi i Mit Franske Slot, i endnu højere grad, involverer og inddrager frivillige. Ikke blot i bestyrelsen og i arbejdet i udvalgene, men også i forskellige ad hoc projektgrupper, i udviklingen af temauger, i udvælgelse og ansættelse af medarbejdere, i salget af aktier, eller som i eksemplet med netop Helge og Karsten, i udarbejdelse af et oplæg til en plan for de kommende år.

Vi er allerede godt i gang med forskellig former for frivillig indsats, vi har succes hermed – men ingen tvivl om, at vi kan blive endnu bedre – og som det udtrykkes i strategien – tilføre mere, lidt yderligere – ”PLUS” til den frivillige indsats.

Inspireret af Roskildefestivalen begraves udtrykket frivilligt arbejde. I stedet fokuserer vi nu på indsatser fra aktionærer, som både er frie og villige. Vi har et kæmpe uforløst potentiale.

RETUR TIL INDHOLD


Nyt fra bestyrelsen

Bestyrelse og udvalgsmedlemmer kickstarter ”La Vie Tranquille – PLUS”
Af Bestyrelsen

Bestyrelsen igangsætter nu indarbejdelse af de anbefalinger, som er indeholdt i oplægget, der blev præsenteret på Aktionærmødet i april i Odense af Helge Mørch Jensen og Karsten Koed. Oplægget bygger på input fra aktionærer via spørgeskemaer og fokusgrupper, supplerende bestyrelsesmøder og senest en fælles dag med deltagere fra udvalgene i Korsør d. 17. oktober.

De væsentligste konklusioner:

  • Vi skal i fællesskab være endnu bedre, til det vi allerede er gode til.
  • Vi tilfører et PLUS – et element af ”MERE”
  • Omdrejningspunktet er visionen om ”Det Gode Liv” nu med et klart signal om, at vi lægger en ekstra dimension på:
    • mere kvalitet og fokus på æstetik
    • mere fransk
    • mere inkluderende fællesskab
    • mere værtskab
    • mere handling end snak – storydoing frem for storytelling
    • mere inddragelse og involvering af flere
    • mere tilrettelagt i form af afgrænsede og veldefinerede projekter
    • mere velkomst til nye aktionærer
    • mere viden om hvor, vi kan få alting gjort end at ville gøre alting selv
    • mere……

Vi kommer i bestyrelsen til løbende at informere uddybende herom på Aktionærmødet d. 25. april 2026 i Odense. En foreløbig arbejdstitel herfor er ”PLUS”.

Men konkrete handlinger igangsættes nu og indarbejdes i Handlingsplan og Budgettet 2026.

Efter det fælles møde med udvalgene har bestyrelsen med input herfra igangsat en række projekter – fælles for disse er, at de i den konkrete og endelige udformning skal tilføre og indeholde et element af ”PLUS”:

  • En proces med ”Onboarding” af nye aktionærer
  • Igangsættelse af faste ugentlige velkomstarrangementer i Poolhuset, briefinger om L4M og Cotignac this Week, hilse på og skåle med hinanden, Nathalie bliver værtinde.
  • Designmanual for bygninger, interiør, kunst, have, hjemmeside og grafik
  • En PIXI udgave af strategien klar senest til aktionærmødet
  • En lysende sti/trappe op til øverste pool og værelserne 35 og 36
  • Afklaring af mulighederne for solopvarmning af Pools
  • Afklaring af bebyggelsesprocenter, mulighederne med trekanten ved La Serra, registreringer hos lokale myndigheder. Hvad må og kan vi på matriklen.
  • Integration med lokalsamfundet:
    • Besøg fra eller hos lokale råvare/fødevareproducenter – lokal integration
    • Besøgsdag for de erhvervsdrivende i Cotignac
    • Lokale fællesskaber – festival + events i samarbejde med fx Luc Calen og Le Tuf
  • Planer for Konferencerummets anvendelse og nødvendige supplerende installationer, indretning og teknik.
  • Ladestandere til el-biler, med direkte afregning fra brugere
  • Fortsat fokus på rengøring

Dette er en foreløbig liste. Den endelige liste er klar i december.

RETUR TIL INDHOLD


Nyt fra Les 4 Moulins

Velfungerende team på plads i L4M
Af Nathalie Conti, værtinde, og Karen Leth, næstformand

Nathalie er nu tilbage fra ferie med fornyede kræfter til at løse sine opgaver som værtinde på Les 4 Moulins, og Dirk er godt i gang med at komme ind i tingene. Han giver udtryk for, at det er dejligt at arbejde blandt glade feriegæster, og vi kan konstatere, at han er hurtig til at fixe de udfordringer, han møder og har et rigtig godt blik for, hvad der bør prioriteres.

Vi kan nu glæde os over at have et team på L4M, som supplerer hinanden og er godt i gang med at finde melodien i samarbejdet.

RETUR TIL INDHOLD


Nyt fra Kommunikationsudvalget

Ny mulighed for deling af aktionæroplysninger
Af Henrik Lindholm, formand Kommunikationsudvalget

Nu er vi der, hvor vi endelig kan introducere Aktionærkontakt, en ny og frivillig funktion hvor aktionærerne kan præsentere sig for hinanden. Det betyder, at hvis du har lyst til at dele dine kontaktoplysninger, kan du oprette dig på Aktionærkontakt. Funktionen åbnes om kort tid, og I vil få nærmere besked om hvordan det fungerer.

RETUR TIL INDHOLD


Nyt fra Bygningsudvalget

La Maison bliver malet i december
Af Mariane Jørgensen, formand Bygningsudvalget

Der bliver malet boliger og fællesarealer i la Maison af et fransk malerfirma. Det drejer sig om boligerne 21, 22, 23 og 24, der får den store overhaling med vægge og lofter. Desuden køkken, gange og fællesrum.

Det betyder at der er meget begrænset adgang til la Maison den første halvdel af december måned. Men det skal nok blive godt, og alt vil være klar før jul.

RETUR TIL INDHOLD


Nyt fra Indretningsudvalget

Nyt sengetøj og håndklæder
Af Jesper Jerlang, formand Indretningsudvalget

Intet holder evigt, heller ikke vores sengetøj eller håndklæder. Derfor har vi været på lagersalg og købt nyt – både sengetøj, håndklæder og pool-håndklæder. Lækkert og pænt og forhåbentligt rart at bruge. Vi bruger selvfølgelig det gamle, så længe det er i orden, og skifter så løbende ud.

RETUR TIL INDHOLD


Nyt fra Parkudvalget

Deltagelse i Fællesmødet
Af Tina Vestergaard, formand Parkudvalget

Der var fem parkrødder, der deltog i Fællesmødet i Korsør i oktober. I øvrigt er der et udførligt referat fra Parkudvalgets seneste møde. Det kan læses på hjemmesiden.

RETUR TIL INDHOLD