Hvem var Claus Møller?
”Var det ikke ham med den der kalender?” lyder spørgsmålet ofte i Danmark, når man nævner Claus Møllers navn.
Og jo det var det. Han grundlagde Time Manager International (TMI) i 1975, hvor han lancerede planlægningsværktøjet i Danmark. For ”den der kalender” var jo ikke bare en kalender over årets 365 dage. Det var et helt planlægnings- og kvalitetskoncept, som var med til at øge både den personlige kvalitet og effektivitet og teamets effektivitet – og dermed hele virksomhedens fokus på at bruge tiden rigtigt til de aktiviteter, som giver værdiskabelse og arbejdsglæde.
I starten var det en fysisk kalender suppleret med planlægningsværktøjer – og senere en elektronisk version, der gjorde Pc’en til et omdrejningspunkt for den personlige effektivitet og for virksomhedens fokus og resultat. Kalendersystemet blev suppleret af kurser i ledelse og personlig planlægning, som Claus Møller og hans team afholdt.
TMI i 42 lande
Men ude omkring i Verden blev Claus Møller kendt for sit arbejde med ledelse, produktivitet, relationer og kvalitet. Han var overbevist om, at virksomhedernes resultater afhang af en forståelse af sammenhængen mellem personlig kvalitet og engagement, teamets kvalitet og samarbejde og virksomhedens effektivitet, kvalitet og resultater.
Han udviklede koncepter og undervisningsmaterialer, som blev anvendt af hans tusindvis af konsulenter i TMI. Gennem partnerskaber udbredte han sine teorier og ledelsesudvikling til 42 lande over hele verden.
…. og nogle af verdens største virksomheder
TMI var SAS chefen Jan Carlzons samarbejdspartner, da han i 80erne omdannede selskabet til et af verdens mest anerkendte luftsfartsselskaber gennem uddannelse af selskabets 12.000 medarbejdere. Det førte senere til uddannelse af British Airways 36.000 ansatte og Japan Airlines 22.000 ansatte og Air Indias 30.000 medarbejdere.
Også kvaliteten i bilindustrien har TMI beskæftiget sig med gennem uddannelse af 30.000 ansatte i Ford koncernen i Europa og 70.000 medarbejdere i Fiat-koncernen. Virksomheder som ASEA Brown Boveri, ABB, EU Kommissionen, AVIS, American Express, Kaufhof og mange flere fik gavn af Claus Møllers og TMIs evner i perioden fra 1975 indtil Claus solgte virksomheden i 2004.
Derefter fortsatte Claus i Claus Møller Consulting med bl.a. rådgivning af virksomheder og med kursusvirksomhed på Les 4 Moulins, hvor tusindvis af ledere og medarbejdere har været igennem kurset Practical Leadership, som Claus udviklede på essensen af hans mange koncepter og bogudgivelser fra TMI tiden. Et intensivt og tidløst værktøj til personlig udvikling, relationer i teamet og kvalitet og resultater i virksomhederne.
Ægte- og partnerskabet
Når man fremhæver Claus Møller som den succesrige forretningsmand og ledelsesekspert, så er det egentlig ikke helt retfærdigt: lige siden han grundlagde TMI i 1975, har hustruen Viveca Møller været hans nærmeste samarbejdspartner, sparringspartner, kritiker og støtte. Viveca, der er uddannet børnepsykolog, har været med hele vejen, både i udviklingen af koncepterne og af forretningen. Ægte-og partnerskabet har været præget af stor kærlighed og gensidig respekt, og det var ikke mindst Vivecas evne til at styre Claus’ vildtvoksende iderigdom ind i noget konstruktivt, og holde ham nogenlunde nede på jorden, som udgjorde en stor del af grundlaget for TMIs succes.
Claus blev født i 1942 og døde i november 2018, få måneder efter salget af Les 4 Moulins til Mit franske slot A/S.
Læs evt. mere om Claus Møller og hans virksomhed på: www.clausmoller.com