Velkommen til et nyhedsbrev, der ser anderledes ud, end det plejede når det kom som pdf på mailen. Vi håber I vil tage godt imod det. I alle fald er det fyldt med gode og vigtige informationer fra bestyrelse, udvalg og personale og som sædvanlig med en oplagt klumme fra formanden – denne gang om vigtigheden af at vedligeholde sit hus.

God læselyst!
Redaktionen

Indholdsfortegnelse

Formandens klumme – Om tjørnehække og det at ældes
Nyt fra Bestyrelsen– Fællesdag, vicevært, forretningsorden, aktionæruger og hunde
Nyt fra Les 4 Moulins – Husk check-in-reglerne
Nyt fra Booking –  Reservationen på dit kort
Nyt fra Det gode liv – Indkøb af bøger og udsmykning til vores allesammens feriebolig
Nyt fra Kommunikationsudvalget – Ny udsendelsespraksis samt kontaktside for aktionærer
Nyt fra Bygningsudvalget – Lidt nyt om diverse byggeopgaver
Nyt fra Indretningsudvalget – Nyindkøb til L4M
Nyt fra Parkudvalget – Nyt formandskab i Parkudvalget
Nyt fra Økonomiudvalget – God udvikling i økonomien


Formandens klumme

Om tjørnehække og det at ældes
Af Kim Folmann, formand

Jeg blev ganske overrasket. Scenen var sat hos bankrådgiveren i min private bank. Kaffen er serveret og frisk morgenbrød står klar. Aftalen er, at vi hvert andet år sammen får et overblik over ”jordnødderne”, der møjsommeligt er samlet gennem et langt arbejdsliv og lagt i depot hos banken. Egernet samler til den kommende vinter, men vi har samlet til alle årene i det tredje liv.

Forventningerne til banken er, at ”jordnødderne” vokser med 8 % årligt i lighed med aktieindekset de sidste 200 år. Muligheden for at ”jordnødderne” undervejs rådner er ikke på dagsordenen, og heller ikke begreber som: Finanskrise, Covid 19 eller muligheden for en handelskrig.

Bankrådgiveren havde forberedt sig. Mange ark bliver præsenteret, alle med kurver over de kommende års forventede vækst, flere kurver stiger nærmest til himmelen. Måske har rådgiveren forvekslet kurverne med højdeprofilen på bjergetapen op til Mont Ventoux i årets Tour de France!

”Må jeg ikke skænke lidt mere kaffe? – Har du smagt osten fra Beaufort?” – spurgte bankrådgiveren venligt, inden jeg gumlende og overrasket fik fremstammet: ”Alle kurverne fra depoter og aktiver går opad, men den ene kurve går nedad – hvorfor nu det?”

Svaret faldt prompte: ”Det er værdien af jeres hus. Erfaringerne i banken er nemlig, at vedligehold ophører for mange, når de 60 år passeres. Hvis jeres bedsteforældre havde hus, hvordan var standen på deres hus, da de forlod det?”

Jeg måtte give bankrådgiveren ret, vores bedsteforældres hjem var hyggeligt, vi nød at komme på besøg. Men listen var lang over ting, som kunne være gjort – eller som blot var udsat til senere. Det afspejlede sig helt klart i prisen, da huset blev solgt, og mine bedsteforældrene nødtvungent måtte fraflytte i en sen alder.

Ifølge bankens algoritme kan vi 179 aktionærer på Les 4 Moulins risikere at havne i samme situation. En situation hvor mange over 60 år læner sig resigneret tilbage og synes alt er fint, som det er nu. Vi behøver ikke mere, og tingene holder nok vores tid ud!

Men virkeligheden dikteres heldigvis ikke altid af bankers algoritmer. Budskabet fra jer aktionærer i den igangsatte strategiproces er helt klart. Fokus skal være på fortsat udvikling, nye initiativer, høj standard på de fysiske faciliteter, udgangspunktet er i fransk design, kultur og traditioner – et klart budskab om at status quo og manglende udvikling er lig stagnation og afvikling i slowmotion.

Og netop det budskab er udgangspunktet, når bestyrelsen nu konkret sætter handling, mål og budgetter på oplægget ”La vie tranquille – plus”, som blev præsenteret på generalforsamlingen i april 2025. Oplægget har efterfølgende har fået mange rosende ord med på vejen.

Bestyrelsen præsenterer og debatterer i første omgang sit oplæg med alle udvalgsmedlemmer, som samles lørdag d. 17. oktober på Fyn. Sammen med udvalgene bliver oplægget ”masseret” ind i handlingsplanerne for de kommende år.

Vi glæder os til at præsentere og mere uddybende informere herom på generalforsamlingen april 2026.

På nogle slotte vokser sig en tjørnehæk høj, alt imens Tornerose sover i hundred år og venter på sin kongesøn.

Men på Mit Franske Slot hverken sover vi, venter vi eller lader en tjørnehæk vokse sig høj.

RETUR TIL INDEX


Nyt fra Bestyrelsen

Fællesdag fredag d. 17. oktober for alle udvalgsmedlemmer og bestyrelse
Vi mødes alle – forventelig 30-35 personer – fra kl. 10.00 – 17.00. Mødestedet bliver denne gang Comwell Klarskovgård i Korsør. Fokus bliver på handlingsplanerne for de kommende år og hvorledes strategien ”La Via Tranquille – Plus” helt konkret indarbejdes heri. Samtidig vil de enkelte udvalg i dagens løb afholde internt og eget møde.

Invitation og program er under udarbejdelse og udsendes i august direkte til alle udvalgsmedlemmer. Har du ikke allerede sat kryds i kalenderen – så gør det endelig – alle i bestyrelsen glæder os til at hilse på jer.

Jagten på en vicevært
I sensommeren går jagten ind efter en permanent og længerevarende løsning af viceværtsfunktionen. Dette sker i en erkendelse af, at den interimløsning i foråret og her i sommer med ad hoc tilkaldelse af lokale håndværkere er for ustabil. Bestyrelsen arbejder efter to forskellige løsningsmuligheder. En med en længevarende kontrakt med et lokalt firma med erfaringer med ejendomsservice og en løsning med ansættelse af en egentlig vicevært. Til at hjælpe med ansættelsesforløbet assisteres bestyrelsen og Bygningsudvalget af aktionær Claus Maron, som taler flydende fransk. Der er udarbejdet et stillingsopslag, som nu annonceres lokalt.

Har du forslag eller f.eks. bekendte i dit netværk så høre vi gerne fra dig.  Stillingsopslaget ses via dette link.

Ny forretningsorden
Bestyrelsen tiltrådte d. 29. juli 2025 en ny forretningsorden.  Altså den fælles aftale omkring hvorledes bestyrelsesarbejdet helt konkret og praktisk gennemføres.

Behovet opstår fordi den tidligere forretningsorden ikke i tilstrækkelig grad omfavner de specifikke forhold for Mit Franske Slot A/S, f.eks. arbejdet i udvalgene og samarbejdet mellem udvalg og bestyrelse samt det faktum, at vi ikke har en traditionel direktion. Samtidig er det en ambition at forenkle og gøre aftalerne mere overskuelige. Erfaringerne fra de første år i Mit Franske Slot A/S er, at diversiteten i bestyrelsen er stor og mange medbringer forskellige erfaringer med forskellige former for bestyrelsesarbejde – det er en afgjort styrke – men samtidig er det nødvendigt at få aftalt, hvorledes vi i fællesskab arbejder sammen i netop Mit Franske Slot A/S – vi har nu i fuld fordragelighed og enighed fået beskrevet den praksis, der har udfoldet sig de sidste 1-2 år.

Den nye forretningsorden ses på hjemmesiden under ”Formalia”.

Aktionæruger 2026 – den traditionelle i uge 4 og parkugen i uge 11
I den traditionelle aktionæruge 17.-24. januar mødes vi og løser en række opgaver af den type, I kender fra eget hus og sommerhus. De større opgaver løses i andre uger af professionelle håndværkere, men der er altid noget at gøre både ude og inde, hvis vores dejlige sted skal stå skarpt. Alle er velkomne, men hermed en særlig opfordring til de mange nye aktionærer, der er kommet til de seneste par år, om at træde ind i fællesskabet – også på denne måde. Der kræves ikke særlige kompetencen – det vigtigste er, at man medbringer godt humør, lyst til at være med og til hyggeligt samvær.

Parkugen 7.-14. marts
Hovedformålet i denne uge er beskæring af oliventræerne, men også beskæring af vores mange neriabuske foregår i den uge, ligesom generel oprydning i parken. ”Vild med vilje” er et tema, som også kræver en vis pleje.

For begge uger gælder, at vi arbejder/hygger os i mindre teams fra morgenmad til medio eftermiddag. Et køkkenteam sørger for, at ingen lider nød. Alle deltagere disponerer over en bolig og bor og spiser uden beregning fra lørdag til lørdag. Rejsen til og fra L4M betaler man selv. Der er mulighed for at forlænge opholdet for egen regning med tidligere ankomst eller senere afrejse.

Invitationen til begge uger med mere detaljeret program udsendes ultimo august, og tilmeldingsfristen er d. 15. september. Deltagelsen i ugen bliver bekræftet inden næste ordinære booking d. 1. oktober, så vinterens rejseplaner kan afstemmes herefter.

Hunde på L4M
Det er besluttet, at der i bolig 13 og bolig 15 fremover kan medtages hunde. Dette fordi disse boliger er større, har egne køkkener og udenomsarealer, hvor hunde kun i begrænset omfang kan komme i kontakt med andre gæster. Det koster et engangsbeløb på 25 euro for ekstra rengøring i forbindelse med hundeophold. Læs også referat fra bestyrelsesmødet den 29. juli om dette.

RETUR TIL INDEX


Nyt fra Les 4 Moulins

Husk check-in-reglerne
Af Nathalie Conti-Victor, daglig leder og Karen Leth, næstformand

Være opmærksom på check-in reglerne for en bolig

Rengøringsteamet på L4M har flere gange haft problemer med at komme til at gøre rent, fordi boligerne allerede tages i brug, før de har været gjort rent. Dermed er det vanskeligt at komme til at gøre rent.

Derfor denne reminder om reglerne for check-in i en bolig, som også fremgår af den bekræftelse du modtager ved reservation af bolig:

ankomstdagen kan man forvente boligen er rengjort og klar, senest klokken 17. Ankommer man før dette tidspunkt, kan man alene flytte ind efter aftale med personalet.

afrejsedagen skal boligen være forladt senest kl. 11.

Hvis det ikke er dig som aktionær som skal bo der, så sørg venligst for at den, du har givet aktionærret og som har opholdet, også kender denne regel.

RETUR TIL INDEX


Nyt fra Booking

Reservationen på dit kort
Af Ingerlis Højgaard, booking manager

Nogle af jer har måske bemærket, at når I booker online, bliver der reserveret 1 € på det kort, I benytter ved bookingen. Det er en sikkerhedsprocedure, som bookingsystemet har indført for et par måneder siden. Det er den eneste måde, hvorpå bookingsystem og transaktionsfirma kan få verificeret, om kortet er gyldigt. Reservationen af den ene euro bliver dog automatisk ophævet efter ca. 1 uge, så den bliver altså aldrig trukket fra jeres kort.

Næste ordinære bookingrunde (for perioden 1. februar til 30 april 2026) kommer til at foregå sidst i september. I vil som sædvanlig modtage mail ved rundens start.

RETUR TIL INDEX


Nyt fra Det gode liv

Indkøb af bøger og udsmykning til vores allesammens feriebolig
Af Claus Rieland, formand Det gode liv

Udvalget for Det gode liv holder næste møde i september måned, hvor der gerne skulle besluttes omkring indkøb af bøger og udsmykning til vores område.

I mellemtiden er sommeren i fuld gang, og solen skinner jo næsten altid for en skyfri himmel i vores dejlige og unikke by Cotignac.  Derfor skal vi slukke aircondition når vi ikke er i boligen eller har døren stået åbent – glem ikke det er din egen økonomi – og tømme de fælles skraldespande ofte, så vi ikke få besøg af myrerne og alle deres 200 familiemedlemmer.

Husk også at det er vores allesammens sommerbolig i Cotignac til glæde for os selv, vores venner og familie, så sørg for at lægge badedyr tilbage i opbevaringsboks, klappe parasoller ned, og efterlad boligerne ved afrejse som I ville efterlade jeres eget hus.

RETUR TIL INDEX


Nyt fra Kommunikationsudvalget

Ny udsendelsespraksis og kontaktside for aktionærer på bedding
Af Henrik Lindholm, formand Kommunikationsudvalget

Med dette nyhedsbrev starter vi en ny praksis, der har været forberedt det meste af året. I vil nu og for fremtiden få notifikationer pr. e-mail med link til nyhedsbreve, væsentlige referater og nyheder, når de postes på hjemmesiden. Vi håber I vil tage godt imod den nye ordning.

En anden nyskabelse, der har været undervejs endnu længere, er en kontaktside, hvor aktionærerne på frivillig basis kan indtaste deres oplysninger. Det vil gøre det nemmere at kontakte andre aktionærer, f.eks. nogle man lige mødte i L4M, men glemte at udveksle oplysninger med. Kontaktsiden er under udarbejdelse og vil blive introduceret, når den er færdigprogrammeret og naturligvis opfylder alle GDPR- og sikkerhedskrav.

RETUR TIL INDEX


Nyt fra Bygningsudvalget

Lidt nyt om diverse byggeopgaver
Af Mariane Jørgensen, formand Bygningsudvalget

Der var planlagt udskiftning af døre til branddøre i bolig 13, 23, 24 og 24A. Det har siden vist sig at det ikke er et lovkrav, så det undlader vi.

Fire aktionærer har meldt sig til at montere akustiklofter i Mys spisestue den første uge af december 2025.

Frederic har fået lavet en løsning til styring af hovedporten.

Vi forventer at de nye terrasser ved bolig 19 og 20 bliver færdige i løbet af efteråret.

Projekt med at få etableret lader til elbiler er i proces.

Det er endnu ikke lykkedes at få tilbud fra en lokal maler på maling af boliger og fællesrum i la Maison. Nathalie fortsætter forsøget og arbejder ligeledes på at få tilbud på renovering af terrassen ved den store pool.

RETUR TIL INDEX


Nyt fra Indretningsudvalget

Nyindkøb til L4M
Af Jesper Jerlang, formand Indretningsudvalget

Vi er fortsat i udvalget i fuld gang med at implementere årets handlingsplan, ligesom vi støtter op om Nathalie ift. indkøb af mere driftsmæssig karakter, når det giver mening. Der har været et par udskiftninger i udvalget, så vi nu er: Jesper Jerlang (formand), Charlotte Degn, Hanne Gylling, Knud Rasmussen, Anne-Lise Becker og Vibeke Munk. Stor tak for indsatsen til Jonna og Beth, som begge har valgt at træde ud af udvalget.

Der er til Mys terrasse indkøbt et nyt loungesæt, som skal erstatte de store, umagelige og slidte stole (som oprindeligt kom fra verandastuen i La Maison). Det skulle gerne højne standarden og bekvemmeligheden.

Vi har som forsøg købt nogle genopladelige og mobile lamper til boligerne. Vi vil gerne teste, om de opfylder et behov hos gæsterne, samt hvilke der fungerer bedst. Derfor har vi købt 2 stk. af 3 forskellige slags, som vi nu tester, inden vi evt. køber flere. P.t. er der placeret to i La Serre, to på Mys terrasse og to befinder sig p.t. på Nathalies kontor.

Der er indkøbt nye parasoller, så vi også har nogle i reserve. Men husk at passe på dem, vi har: Sørg for at slå dem ned, når I ikke bruger dem. Der kan let komme en pludselig og hård vind, som ødelægger dem, hvis vi efterlader dem slået op.

RETUR TIL INDEX


Nyt fra Parkudvalget

Nyt formandskab i Parkudvalget
Af Tina Vestergaard, formand Parkudvalget

Michael Dehn Jensen og jeg har overtaget formandskabet i Parkudvalget først på sommeren. Vi skal, ligesom de andre udvalg, gennemgå handlingsplan og lægge budget i løbet af de kommende måneder.

Jeg har i sommer været på L4M og gået en ”havevandring” med Nathalie og snakket med gartneren, Julian. Så nu er der lidt at tage fat på.

RETUR TIL INDEX


Nyt fra Økonomiudvalget

God udvikling i økonomien
Af Peter Davidsen, formand Økonomiudvalget

Internt regnskab for 1. tertial 2025 er stort set færdig og kan snart findes på hjemmesiden.

Les 4 Moulins (fransk datterselskab)
Økonomien for les 4 Moulins udvikler sig som forventet. Indtægterne er steget med 4% sammenlignet med samme periode for sidste år.

Udgifterne er ikke steget i samme takt, hvorfor driftsresultat for L4M for de første 4 måneder kan opgøres til godt t.DKK 400 i positivt resultat før afskrivninger.

Resultat for 1. tertial 2024 udgjorde t.DKK 352, så resultatet for 2025 er en “my” bedre.

Mit Franske Slot A/S (Dansk moderselskab)
driften for 1. tertial 2025 udviser underskud ca. t.DKK 104. Sidste år var det tilsvarende underskud ca. t.DKK 200.

De to selskaber under et, udviser altså overskud ca. t.DKK 300 før afskrivninger.

Væsentligste årsag er den fortsatte høje belægning og dermed høje udlejningsindtægter. Ingerlis Højgaard har opgjort belægningen for 2025 som helhed, og denne viser at den resterende periode af 2025 på nuværende tidspunkt viser en fortsat høj belægningsprocent for året 2025.

Likviditet
Pr. 30/4 2025 rådes de to selskaber tilsammen over ca. t.DKK 1.560 i kontant indestående i Danske og fransk bank.

RETUR TIL INDEX