Velkommen til martsudgaven af vores nyhedsbrev, der også i dette nummer indeholder masser af nyheder. Udover formandens veloplagte klumme, der denne gang citerer både H.C. Andersen og Dan Turell, er der væsentlige informationer om de forestående fællesmøder i Odense og om personalesituationen i Les 4 Moulins samt nyt fra de forskellige udvalg og fra Booking og L4M.
God læselyst!
Redaktionen


Indholdsfortegnelse

Formandens klumme – At rejse er at leve
Nyt fra bestyrelsen – Orienteringsmøde, generalforsamling og aktionærmøde
samt Personalesituationen på L4M
Nyt fra Les 4 Moulins – Opfordring – tag linned med til næste bolig
Nyt fra Parkudvalget – Parkugen marts 2025
Nyt fra Booking – Et godt belagt 2024
Nyt fra Kommunikationsudvalget – Hjemmesiden i nyt design
Nyt fra Bygningsudvalget – Ombygning og renovering er nu færdig
Nyt fra Indretningsudvalget – Køkkenservice til aktionæruger, temauger og store arrangementer
Nyt fra Det gode Liv – Højskoleugen 2025. Fællessang, kunst og kultur i godt selskab


Formandens klumme

”At rejser er at leve” 
Af Kim Folmann, formand for bestyrelsen 

For godt to hundrede år siden skrev H. C. Andersen: ”At rejse er at leve” – dette til trods for at en rejse til Rom på den tid tog mindst to uger i en bumlende hestevogn. De nye spændende oplevelser og mødet med fremmede kulturer var imidlertid alle strabadserne værd.

I dag tager turen til Sydfrankrig blot to timer – og vi beklager os over den beskedne benplads, og at vi ombord i flyet skal betale for kaffen. Men heldigvis er strabadserne fortsat rejsen værd.

At rejse er stadig at leve – også her efter to hundrede år.

Vi rejser i dag ofte og på mange forskellige måder. Nogle gange udfordrer vi det ukendte og eksotiske. Måske en tur rundt på New Guinea eller en hundeslædetur i Nordgrønland. Andre gange søger vi det modsatte, det trygge, forudsigelige og velkendte. Fælles for alle rejser er bruddet med hverdagens trummerum. Dan Turèll sagde som bekendt: ”mest af alt holder jeg af hverdagen”. Men mon ikke endnu flere af os siger som H.C. Andersen: ”at rejse er at leve”.

Rejsen fremstår således på mange måde som en modsætning til hverdagen. På rejsen er der mere liv, farver, glæder og nye spændende udfordringer og oplevelser, der venter.

Jeg mindes en messedeltagelse i Øksnehallen for 7 år siden. Her stod vi og tilbød aktier i Mit Franske Slot A/S omgivet af eksotiske rejseudbydere med dyre eksklusive rejser jorden rundt. Vi skulle have solgt de første aktier til Mit Franske Slot. Men ingen var interesseret i at købe en andel i det mere ordinære Mit Franske Slot A/S.

Sådan lød argumenterne:   ”Nej Tak…” vi skal ikke være bundet af kun at kunne rejse til Frankrig, …. vi vil ikke have en økonomisk møllesten om halsen…. vi vil have vores frihed intakt”.

Et salg af aktier så håbløst ud. Efter en halv dag blev vores salgsstrategi lagt om.

Nu lød vores argumenter:

  • Det er ikke ”et enten eller” men ”et både og”.
  • Du kan fortsat tage afsted på den eksotiske rejse og ind imellem kombinere dette med den trygge rejse til det nære Provence.
  • Som aktionær i Mit Franske Slot A/S bliver du ikke bundet på hænder og fødder.
  • Du kan rejse og komme når det passer dig og medbringe familie og venner.
  • Det er let, trygt og ubekymret ind imellem at komme tilbage, gense spændende mennesker, følge de små forandringer, trænge længere og længere ind i det lokale dagligliv – det er som at skrælle lag på lag af et løg.

Og så kan det ellers nok være, der kom gang i aktiesalget i Øksnehallen!

Pointen var: Den ene måde at rejse på udelukker ikke den anden måde – friheden er ikke blot intakt, den er som aktionær tilmed blevet udvidet….

Som aktionær i Mit Franske Slot A/S er din telefon en ekstra livline og samtidig nøglen til din sydfranske feriebolig. Med få klik kan du når som helst booke et spontant ophold, finde et godt flytilbud, og så ellers afsted.

Det er simpelt og let, du kender vejen frem til biludlejeren, åbningstiden i supermarkedet og ved at den lokale vin står klar i dit aktionærskab. Har du medbragt arbejdsmæssige forpligtelser, er der nu i det tidligere bibliotek indrettet arbejdspladser, hvor du i fred og ro kan koble dig på nyt og hurtigt fibernet.

Var Dan Turèll blevet aktionær, så ville han sikkert have sagt: ”mest af alt holder jeg af at rejse ned og opleve hverdagen på Mit Franske Slot.”

RETUR TIL INDEX


Nyt fra bestyrelsen

Orienteringsmøde, generalforsamling og aktionærmøde 

Lørdag den 26. april afholdes der orienteringsmøde for nye aktionærer, generalforsamling, aktionærmøde og afsluttende fælles middag på

UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole,  
Niels Bohrs Alle 1,  
5230 Odense M.  

rKl. 10:30: Orienteringsmøde for nye aktionærer. Formålet med orienteringsmødet er primært at give nye aktionærer mulighed for større indsigt i, og forståelse for, hvordan man kan leve op til det fælles værdigrundlag og de grundlæggende politikker i ejeraftalen og herunder de rettigheder og forpligtelser, som følger heraf.

Kl. 13:00 Generalforsamling og aktionærmøde. Dagsorden efter vedtægterne.  På generalforsamlingen vil et væsentligt punkt blive bestyrelsens præsentation af selskabets strategi med afsæt i resultatet af spørgeskemaundersøgelse og fokusgruppemøder

 Kl. 18:00 Fælles middag. For deltagelse i middagen betales kr. 250,- pr. person

Indkaldelse, dagsorden, årsrapport, skema til fuldmagter m.m. og tilmeldingsblanket udsendes efter vedtægterne tre uger forinden, lørdag d. 5. april.

Personalesituationen på L4M 

Af Karen Leth, næstformand 

I oktober kunne bestyrelsen byde velkommen til et nyt engelsksproget lederpar Nathalie og Rian Conti-Viktor og til Ingerlis Højgaard som ansvarlig for bookingfunktionen. Med dette var vi meget fortrøstningsfulde med hensyn til fremtiden. Desværre blev Rian syg og måtte fratræde allerede i december, så vi arbejder på at finde en permanent løsning på viceværtfunktionen.

Vores faste rengøringshjælp Frederique Pravaz har søgt nye udfordringer og således opsagt sin stilling på Les 4 Moulins. Hun afvikler ferie i opsigelsesperioden og havde sidste arbejdsdag lørdag den 22. marts. Bestyrelsen siger tak til Frederique for indsatsen og ønsker hende held og lykke fremover.

Nathalie er gået i gang med at danne et nyt rengøringsteam med udgangspunkt i en fortsættelse af samarbejdet med det rengøringsfirma, som det seneste par år har suppleret Frederique i spidsbelastningsperioder. I budgettet for 2025 er der afsat flere midler til rengøring med henblik på at få optimeret rengøringen i køkkener og øvrige fællesområder.

Samtidig er der i samarbejde med en aktionær med indsigt i rengøring, udarbejdet rengøringsplaner for boligerne, som skal danne udgangspunkt for det nye rengøringsteams arbejde og sikre en tilfredsstillende kvalitet.  Med dette ser vi frem til, at rengøringsstandarden kan hæves i den kommende sæson.


Nyt fra Les 4 Moulins

Opfordring – Tag linned med til næste bolig
Af Nathalie Conti-Victor, daglig leder og Ingerlis Højgaard, bookingkoordinator 

Flere af jer skal flytte bolig under jeres ophold her i løbet af højsæsonen.

Det vil være en stor hjælp for os og rengøringspersonalet, hvis I, når I flytter bolig, medbringer jeres linned fra den første til den anden bolig. Det er dyrt at få vasket linned. Og samtidig vil det skåne miljøet, jo mindre linned, der vaskes.

Der vil altid ligge rent linned i den nye bolig, I flytter ind i, men I kan bare lægge det til side i en stak i skabet, så rengøringspersonalet nemt kan se, at det er ubrugt. Hvis I har brug for rent linned, er I selvfølgelig velkomne til at bruge det nye.

Desuden vil pool-håndklæder for eftertiden blive lagt ind i skabet i jeres bolig. Bare lad dem ligge der, hvis I ikke bruger dem.

RETUR TIL INDEX


Nyt fra Parkudvalget

Parkugen marts 2025 
Af Anker Mikkelsen, formand Parkudvalget

Parkudvalget samt flere frivillige hjælpere gennemførte i uge 11 den årlige parkuge hvor ca. 1/3 af oliventræerne blev beskåret. Det er altid et stort arbejde, idet vi udover beskæring skal samle det afskårne i bunker så Julien kan flis hugge og bortskaffe. Vi beskar ligeledes en del af neriebuskene således at de er klar til at sætte knopper og vise blomster til sommer.

En del andre vækster blev ligeledes beskåret og tyndet ud. Ikke mindst blev blomsterkrukkerne set efter og i nogen grad genbeplantet. Nu er det op til aktionærerne at vande dem over sommeren.
Vi har fokus på vækst, blomster og farver. Ikke mindst i de områder som vi benævner som ”vild med vilje” og hvor vi lader naturen tage over.

Der blev arbejdet godt hele ugen – af og til i regnvejr – og vi nåede alt hvad vi havde planlagt. Det er vores opfattelse, at parken fremtræder pæn og velholdt og jeg skylder at takke holdet for en flot indsats samt et dejligt socialt samvær.

Om ikke før så ses vi næste år.


Nyt fra Booking

Et godt belagt 2024
Af Ingerlis Højgaard, bookingmedarbejder 

Statistisk udtræk fra bookingsystemet for henholdsvis 2023 og 2024 viser fremgang.

Belægningsprocenten steg fra 62% i 2023 til 66% i 2024.

Omsætningen på overnatning steg 67.300 euro fra 263.900 euro 2023 til 331.200 euro i 2024.

Tallene viser således, at både belægningsprocent og omsætning er steget, hvilket er glædeligt for os alle. Og når jeg kikker på bookingkalenderen, ser det ud til, at tendensen fortsætter i 2025.

RETUR TIL INDEX


Nyt fra Kommunikationsudvalget

Hjemmesiden i nyt design 
Af Henrik Lindholm, formand Kommunikationsudvalget 

Mange har måske bemærket at vi det sidste stykke tid har fornyet og forenklet hjemmesiden. Efter mange år på bagen er hjemmesiden blevet moderniseret både hvad angår teknik og design.

Fokus for ændringen har været at hjemmesiden skal kunne læses fra smartphones, tablets og computere. Det håber vi slår igennem og mærkes.

Samtidig er der sket lidt med farverne og en hel del på billedsiden. Menuerne er også ændrede så det skulle være lettere at navigere rundt. Bygningstegningerne er nu også ført ajour, og bolig 19 og 20 er opdaterede efter ombygningen.

Det er ikke ensbetydende med at alt så er på plads. Sitet er dynamisk og hyppigt opdateret over mange år, så det klart at der vil være steder som har forældet information.

Hvis du opdager indhold som er forældet, forkert, eller andet som bør opdateres på hjemmesiden, så send linket og en kort forklaring på hvad der skal ændres til hjemmeside@mitfranskeslot.dk så får vi rettet det hurtigst muligt.

RETUR TIL INDEX


Nyt fra Bygningsudvalget

Ombygning og renovering er nu færdig
Af Karen Leth, formand Bygningsudvalget

Byggeriet af bolig 19 og nyt kontor samt renoveringen af bolig 20 er afsluttet. Begge boligerne er udstyret med induktionskomfur, ovn og opvaskemaskine ligesom bolig 11 og 13. Tilbage har vi nu kun to køkkener uden opvaskemaskine, nemlig bolig 15 og16. Renovering af disse er prioriteret i handlingsplanen for 2025.

Men ingen roser uden torne: En af de franske håndværkere har ikke villet overholde indgåede aftaler vedrørende udvidelse af terrassen ud for bolig 19 og 20. Det har forsinket færdiggørelsen af terrassen, men Nathalie er i gang med at indhente et tilbud fra en anden leverandør.

Aktionærugen i januar bidrog med løsning af rigtig mange mindre vedligeholdelsesarbejder, og Jan Sneholm har i marts gennemført 1-årsgennemgang af taget på La Maison og løst de småproblemer, der var.

Alt i alt betyder det, at Les 4 Moulins fremstår rigtig flot. Men arbejdet med bygningsmassen er en never-ending story. Et par meget kraftige regnskyl i marts har afsløret utætte døre og vinduer i bolig 13 og nok også et tag, der trænger både til isolering og omlægning. Det må vi have på handlingsplanen næste år.

RETUR TIL INDEX


Nyt fra Indretningsudvalget

Køkkenservice til aktionæruger, temauger og store arrangementer 
Af Jesper Jerlang, formand Indretningsudvalget

Der er nu indkøbt ekstra køkkenservice til store arrangementer som Aktionærugen og temauger. Så når vi skal dække op til mange mennesker, er det ikke længere nødvendigt at skulle tage service fra andre køkkener – der skulle gerne være rigeligt til at dække op til en større forsamling. Der er også købt lidt forskelligt køkkengrej, som er målrettet til madlavning til mange mennesker. Ekstraudstyret står i et depotrum i La Maison. Hvis I får brug for det til et af de store arrangementer, så tag fat i Nathalie.

Vi har i øvrigt i Indretningsudvalget forsøgt at få talt op, hvad der er i de forskellige køkkener, så vi kan sikre, at der er et godt udvalg af køkkengrej alle steder. Så hvis noget mangler eller er i stykker, så giv besked til Nathalie, så vi kan få det fikset.

RETUR TIL INDEX


Nyt fra Det Gode Liv

Højskoleugen 2025. Fællessang, kunst og kultur i godt selskab 
Af Vibeke Lyngse, aktionær 
Højskoleugen i februar måned var – igen – en kæmpe succes. Vi var 47 engagerede og spændte deltagere, der mødte op på L4M til en lille uge sammen, hvor den stod på fællessang, spændende udflugter, interessante foredrag, vinsmagning og dejlig mad. Alt sammen arrangeret af Ellen Marie og Flemming Stounberg, Lene Kok og Vagn Olsen, Inge og Palle Florup, som havde sammensat et varieret og rigtig godt program.

Læs mere om højskoleugen 2025 på hjemmesiden.

RETUR TIL INDEX