Velkommen til nyhedsbrev nr. 2 i den nye udgave, der sammensættes af Kommunikationsudvalget. Nyhedsbrevet kommer efter en travl aktionæruge, hvor der foruden hårdt dagligt arbejde som sædvanligt var tid til socialt samvær ved måltiderne og om aftenen. Her var et af temaerne forskellen på dansk og fransk kultur. Det emne har vores formand causeret over i sin faste klumme, der følger efter indholdsfortegnelsen. Desuden er der nyt fra bestyrelsen og de forskellige udvalg, og vi kan naturligvis ikke undgå at omtale den nye bolig 19 og forbedringerne i bolig 20. 

Redaktionen 

Indholdsfortegnelse 

Formandens klumme – Fransk kultur versus dansk kultur
Nyt fra bestyrelsen – Nye mailbokse og bedre styr på rengøringen
Orientering fra Les 4 Moulins – Tid til nye indsatser efter travl periode
Nyt fra Bygningsudvalget – Bolig 19 og 20
Nyt fra Det gode liv udvalget – Aktionærugen – en hjørnesten i Mit Franske Slot
Nyt fra Parkudvalget – Parkugen nærmer sig
Nyt fra Kommunikationsudvalget – Kommunikationsudvalget på plads
Orientering fra Booking – Den ordinære bookingrunde vel overstået 

 


Formandens Klumme 

Fransk kultur versus dansk kultur 

Af Kim Folmann, formand 

Du kender situationen. Foran dig holder en kassevogn og læsser af, gaden er smal, du kan ikke overhale og må vente til vognen foran er tømt. Chaufføren i kassevognen har ikke travlt og modtageren af pakkerne og chaufføren skal lige have en sludder. Eller kassedamen i supermarkedet, som også får sig en hyggesnak med kunden foran dig, inden det bliver din tur. På restauranten nyder vi til gengæld, at der ikke er noget hastværk. Der er altid tid til en lille snak, og der er ingen tvivl om, hvem der er vært og gæst. 

Tid måles i Sydfrankrig på anden vis, end vi er vant til. Vi kommer fra Les 4 Moulins, som er opført og finansieret af Claus Møller, Time Manager International A/S via nyudviklede kalendere i 80-erne. På spændende kurser lærte Claus os ikke blot at registrere aftaler, men også planer, mål og indsatser for hver enkelt dag. Og det du ikke når om mandagen, overfører du i kalenderen med nærmest religiøs skyldfølelse til udførelse om tirsdagen. Sover du dårligt om natten til tirsdag – så er det blot fordi, du ikke overholdt dine aftaler med dig selv!  

Claus Møller fik stor succes i mange lande – men franskmændenes kultur kunne han ikke ændre. Jeg ved det ikke, men tror næppe, at han solgte ret mange kalendere i Frankrig. 

På 6. år kæmper vi på Les 4 Moulins fortsat med franske håndværkere og leverandører. Aftaler indgås i et væk. Tidsfrister forventer vi overholdt, men vi skuffes gang på gang. Og tilsyneladende sover franske håndværkere trods dette godt og ubekymret om natten. 

Det er ekstra frustrerende når en masse byggeri er planlagt til udførelse på få dage, og flere frivillige aktionærer står klar med opsmøgede ærmer. Byggeri tager tid – lang tid – tænk blot på de igangværende byggerier, du ser i vores nærmeste omgivelser i Cotignac. 

Vi skal undgå at vores frustrationer går ud over vores ansatte. Nathalie må ikke blive offer for vores utålmodighed. Hun kæmper en brav kamp, for at få håndværkerne til at komme som aftalt. Hun forstår situationen og sætter selv ord herpå. Men hverken hun, hendes forgænger i jobbet eller Claus Møller kan ændre den franske kultur. 

Ofte er vi nødt til at være mere tålmodige, end vi er vant til, og mindre tidsfikseret end Claus Møller har lært os at være. Og når endelig håndværkeren dukker op, så forventer han tilmed en indledende hyggesnak om stort og småt inden han går i gang med dagens arbejde. 

Lad os huske hinanden på, at vi har en fælles mål om at realisere det gode liv i sydfranske omgivelser – vi er på gæstevisiter i en anden og samtidig meget charmerende kultur, hvor tiden måles og vægtes på anden vis. 

Nyt fra bestyrelsen 

Nye mailbokse og bedre styr på rengøringen 

Af Karen Leth, næstformand 

Bedre kommunikation 

For at sikre, at alle får svar, når de henvender sig til bestyrelse og udvalg, har vi besluttet at forenkle kommunikationen mellem aktionærer og udvalg/bestyrelse. Det betyder, at alle hidtidige udvalgspostkasser er nedlagt, og at man i stedet kan skrive til bestyrelse@mitfranskeslot.dk 

Fremover vil denne postkasse blive passet af Karen Leth, som fordeler jeres henvendelser mellem bestyrelsen, udvalgene og den daglige ledelse. Når man skriver til denne postkasse, kan man forvente inden for 3 dage at få et svar, der fortæller, hvem der har ansvaret for at følge op på henvendelsen, og hvornår man kan forvente et uddybende svar.  

Ud over denne postkasse opretholder vi stadig
booking@mitfranskeslot.dk, som passes af Ingerlis Højgaard
hjemmeside@mitfranskeslot.dk, som passes af Ulla Plon
aktie@mitfranskeslot.dk, som passes af Klaus Juul Sørensen 

Gennemsigtighed i rengøringen 

Rengøringen på L4M har været en vedvarende udfordring gennem alle årene. Derfor har bestyrelsen afsat flere midler i budget 2025, men udfordringen kalder også på, at der udarbejdes en rengøringsplan. I samarbejde med vores nye daglige leder, Nathalie, og med hjælp fra en aktionær med professionel indsigt i området er vi gang med at udarbejde en sådan. Ambitionen er dels at sikre gennemsigtighed om, hvad man som gæst på L4M kan forvente, og dels at sikre en så høj standard som muligt inden for den givne ramme – med et særligt fokus på fælleskøkkenerne.   

Nyt fra Les 4 Moulins 

Tid til nye indsatser efter travl periode 

Af Nathalie Conti-Victor, daglig leder 

Efter travlhed med byggeri, jul og nytår og senest en veloverstået aktionæruge falder der lidt mere ro over stedet i et par uger. Det betyder at jeg får tid til at begynde på nogle af de forbedringer af rengøringsprocedurerne og det praktiske arbejde, som jeg har glædet mig til at gå i gang med.  

En af disse forbedringer er oprydning og en mere hensigtsmæssig indretning af depotet ved siden af garagen, hvor vi opbevarer håndklæder, sengelinned og andre materialer, der bruges på stedet, men hvor der for øjeblikket roder med tomme papkasser, barnevogn osv. 

Desuden vil vi fra nu af få glæde af Guillaume, der vil komme i L4M hver torsdag og ordne små og større ting, der trænger til at blive fikset. Det kan være nogle pærer, der skal udskiftes, eller andre småreparationer. 

Hvis der er noget, der ikke fungerer i boligen eller køkkenet, er det vigtigt at I fortæller os det, så vi kan tage hånd om det. Til det formål vil der komme til at ligge et skema i de enkelte boliger, som I bedes udfylde og aflevere i postkassen ved mit kontor. 

Endelig føler jeg, at jeg er faldet til og har lært mange af jer at kende, og I skal ikke tøve med at kontakte mig, hvis I har spørgsmål eller problemer på stedet. 

Nyt fra Bygningsudvalget  

Bolig 19 og 20
Af Karen Leth, formand bygningsudvalget 

Et meget flittigt og kreativt hold af aktionærer har nu er færdiggjort bygningen af bolig 19 og renoveringen af bolig 20. Alle vi andre skylder dem en stor tak for at have lagt mere end 4 ugers intensivt arbejde på L4M i november, december og januar. Uden dem havde vi ikke fået en så smuk og funktionel løsning – og tilmed inden for en budgetramme., som ligger langt under det beløb, vi skulle have betalt for at få opgaven løst af eksterne håndværkere.  

Bolig 20

De første gæster rykker ind i bolig 20 den 3. februar og i bolig 19 den 8. februar, men der er stadig mulighed i februar og marts for at være blandt de første, der indtager de to lækre boliger.  

Bolig 19 og 20 

Nyt fra Det gode liv udvalget 

Aktionærugen – en hjørnesten i Mit Franske Slot 

Af Claus Rieland, formand Det gode liv udvalget

I Det gode liv udvalget ser vi aktionærugen som et “must” at deltage i, hvis man har en mulighed for dette. Selv kan jeg beskrive aktionærugen som når man har et sommerhus og samler familien / venner til sammenkomst, hygge og arbejdsweekend for at få udført forskellige vedligehold, reparation eller få bygget noget til familiestedet. 

Som aktionær vil man på aktionærugen få kendskab til L4M, historien bag vores fantastiske sted, byen, området og ikke at glemme en masse aktionærer der har samme interesse i stedet, nemlig at forskønne, holde det ved lige og ikke mindst udvikle L4M. Udover dette vil man møde fantastiske mennesker, udvikle venskaber og netværk som man måske ikke vil gøre under et ferieophold, men som man også gør på de gode og spændende temauger (Vandreugen, højskoleugen, cykelugen, olivenplukkerugen og nu gourmetugen).

  

Aktionærugen har faktisk givet grobund for flere af temaugerne som gang på gang viser at det L4M kan er nemlig sammenhold til glæde for dig selv, familien og L4M. 

Aktionærugen er der altid et helt fantastisk køkkenhold der sørger for at vi alle bliver forkælet, morgen, frokost, eftermiddag og middag. Hertil kommer altid et koldt glas vin eller en kold øl i garagen som afslutningen på dagen. Et besøg på det lokale bryggeri, eller en quiz har været nogle af de forskellige indslag som styrker L4M. 

Selve starten af aktionærugen kan jeg ikke fortælle om, men mener at det opstod med det samme da man skulle sætte stedet i stand, male, indrette alle boligerne så man kunne få aktionærerne til at benytte stedet hurtigst muligt efter købet. 

Nyt fra Parkudvalget 

Parkugen nærmer sig 

Af Anker Mikkelsen, formand Parkudvalget 

I uge 11 mødes 12 aktionærer i parkugen for at beskære 1/3 af oliventræerne og håndklippe adskillige neriabuske, så de kan blive tætte og sætte blomster. Men allerede i aktionærugen var der fokus på parken, og her lykkedes det et par hårdtarbejdende aktionærer at reparere parkens tre fontæner ved at udskifte pumperne, og ved boulebanen blev der etableret et langt lavendelbed, der i fremtiden vil dufte dejligt og se smukt ud. 

Nyt fra kommunikationsudvalget  

Kommunikationsudvalget på plads 

Af Ulla Plon, medlem Kommunikationsudvalget 

Efter en lang opstart er Kommunikationsudvalget endelig på skinner. Udvalgets kommissorium er vedtaget i bestyrelsen, og udvalget arbejder på at opdatere sin politik for arbejdet på basis af den eksisterende kommunikationsstrategi. Kommissoriet kan læses på hjemmesiden under Frivilligt arbejde, Arbejdet i udvalgene. 

Desuden er vi nu et fuldt arbejdende udvalg med seks medlemmer og en aktionær til ad hoc-opgaver. Vi har en ny webdesigner, Lisbeth Scharling, der har mange gode ideer til forbedringer af hjemmesiden. Dem kigger vi på lidt ad gangen. En af hendes første opgaver var at lægge kalenderen på forsiden af den lukkede del, så det bliver nemmere at orientere sig i hvad der sker, både i Provence og i DK.  

Endelig kan nævnes at udvalget har fastlagt en mødeplan for foråret hvor vi mødes online en gang om måneden frem til Mit Franske Slots generalforsamling den 26. april. 

Orientering fra Booking 

Den ordinære bookingrunde vel overstået 

Af Ingerlis Højgaard, bookingkoordinator 

Den ordinære bookingrunde for perioden maj-september er vel overstået. Der kom 230 ønsker fra jer. Stort set alt kunne lade sig gøre, om end nogle af jer måtte gå på kompromis. Tak for jeres positive indstilling og tilbagemeldinger! 

Onlinebookingen har allerede været flittigt brugt efterfølgende, men der er stadig en del ledig kapacitet hen over sommeren. Specielt i august.  

Næste ordinære bookingrunde, omhandlende perioden oktober-januar, bliver omkring 1. juni.

Vedr. onlinebookingen
I skal være opmærksomme på, hvis I booker til små børn under 6 år, at det er obligatorisk at vælge, om barnet skal have en barneseng eller et almindeligt sæt sengetøj (afhængig af alder).

Det er ikke længere muligt at skrive kommentarer, når I booker online. Skriv en mail til booking@mitfranskeslot.dk i stedet, hvis I har kommentarer til jeres booking.  

Opkrævning af fast bidrag
Der er netop udsendt opkrævninger vedr. det faste bidrag. I den forbindelse bliver der altid lavet en fiktiv booking. Så hvis nogle af jer, undrer jer over, at I har en booking fra 1.-2. marts, så bedes I se bort fra denne. Det er som sagt en fiktiv booking.